Päästelen menemään vuosimallin 2017 Lynx Xtrim 600 ACE -sporttikelkalla. Vaihdoin siihen juuri nyt itsenäisyyspäivän alla moottoriöljyt ja sain ajatuksen, että vaihdanpa samalla jäähdytysnesteetkin. Jaan tässä nyt vinkkini jäähdytysnesteen vaihtamisesta kotikonstein tähän kelkkaan ja muihin vastaaviin.
Mitä nestettä?
Jäähdytysneste on tässä minun kelkassani punaista tai pinkkiä. Ohjekirjassa mainittiin etyyliglykolin ja tislatun veden seos 50:50, mutta etyyliglykolia ei ole kaupoissa myynnissä. Kaupoissa on myynnissä punaisen ja pinkin väristä monoetyleeniglykolia. Jäähdytysnesteen väri ei kerro kaikkea, eikä nesteen kemiakaan ollut varma, joten päätin vaihtaa jäähdytysnesteen kokonaan. Jäähdytysneste on muutenkin hyvä vaihtaa viiden vuoden välein.
Tässä kelkassa on alumiininen nelitahtinen nestejäähdytteinen Rotax 602 -moottori. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on noin 3,5-4 litraa. Jäähdytysnesteeksi valikoitui punainen Zero Polar-Long Life OAT G12+. Tätä kirjoitusta ei ole tehty kaupallisessa yhteistyössä.

Ensin ulos tuli vain litra
Avasin kelkan molemmilta sivuilta luukun takaa kolme ruuvia, eli yhteensä kuusi ruuvia. Avasin kelkan päältä kuusi ruuvia. Irrotin mittarin, mittarin liittimen ja ajovalojen liittimen. Vedin koko etu- ja sivupleksit kokonaisena irti umpioineen päivineen. Pääsin nyt käsiksi moottoriin.
Seuraavaksi etsin kelkan pohjalta proppua, josta jäähdytysnesteet voi päästää pois. En löytänyt. Irrotin pakosarjan äänenvaimentimen, joka on jousikiinnitteinen. Irrottaminen onnistui helposti narua apuna käyttämällä parissa minuutissa. Avasin paisuntasäiliön korkin, irrotin moottorin yläosassa olevan ilmausletkun ja ruuvasin auki alempana moottorin keskellä olevan tyhjennysruuvin. Sain ulos vain noin 1,1 litraa jäähdytysnestettä.
Letkut irti ja perä ylös
Ei siinä sitten auttanut kuin irrottaa moottoriin menevät ja sieltä palaavat paksut, noin 1 tuuman halkaisijaltaan olevat letkut. Ulos tuli pari desiä lisää. Nostin kelkan perän ylös noin 30-40 asteen kulmaan, jolloin loputkin noin 2 litraa nestettä lorahtivat ulos. Sain jäähdytysnestettä ulos yhteensä noin 3,1 litraa.

Puhaltelin järjestelmää vielä paineilmalla kaikista rei´istä ja huuhtelin sitä vesiletkulla, kunnes pois tuleva neste oli kirkasta. Tässä vaiheessa ymmärsin, ettei nestettä tarvitse ilmata. Ilmausruuvin oletetussa paikassa on letkusovitin, jonka keskellä on pieni ilmareikä. Sen olinkin jo avannut. Sovittimesta lähtevä letku johtaa lopulta paisuntasäiliön yläosaan. Järjestelmä ilmaa itse itsensä.

Täyttäminen
Täytin jäähdytysjärjestelmän 3,5 litralla 50:50 -seosta monoetyleeniglykolia ja tislattua vettä. Seos ei mennyt sisään ihan heittämällä vaan temppuja piti keksiä. Kun nostin kelkan keulan noin 30 asteen kulmaan, järjestelmä hörppäsi yhtäkkiä viimeisen litran. Huokaisin helpotuksesta.
Seuraavana päivänä käytin konetta noin 10 minuuttia paisuntasäiliön korkki auki. Nesteen taso ei laskenut. Hyvä niin. Kun kelkalla ajetaan, järjestelmästä voi vielä poistua jonkin verran ilmaa. Koska huuhtelussa järjestelmään jäi ehkä pari desiä pelkkää tislaamatonta vettä (hyi minua), lisäsin paisuntasäiliöön vielä yhden desin verran laimentamatonta jäähdytysnestettä. Koneessa on nyt arviolta 3,8 litraa jäähdytysnestettä, joka kestää noin 37 astetta pakkasta.
Homma pakettiin
Lopuksi puhalsin kelkan lehtipuhaltimella ja paineilmalla. Pesin ja vahasin. Ruiskuttelin PTFE-voiteluöljyä jalasten niveliin ja prässäsin rasvaa telaston jousituksen rasvanippoihin. Sitten vaan homma pakettiin käänteisessä järjestyksessä. Nyt kelkka on kuin uusi ja saa taas päästellä menemään. Akku tosin irtisanoi itsensä ilmeisesti jo viime kesänä. Ai että. Että näin.
#lynx #rotax #xtrim #jaahdytinneste #jaahdytysneste
