Kirjoitin asiakkaalleni viestin hakukoneoptimoinnista, kävijäseurannasta ja kohdennetusta digimarkkinoinnista. Kaikki lähti siitä, että asiakkaani kertoi tehneensä hakusanojen optimointia konsultoituaan digimarkkinoinnin ammattilaista.
Helsingin hallinto-oikeus on tehnyt 8.4.2021 kaksi päätöstä evästeiden tallentamiseen liittyen. Silmäilin näitä päätöksiä. Päätösten sivutuotteena saatiin mustaa valkoisella, että suostumusta evästeiden tallentamiseksi ei tarvitse aina kysyä.
Työ- ja elinkeinoministeriö luonnostelee kaupan alan tulevaisuusselontekoa ja järjesti muun muassa webinaarit aiheesta 17.11.2020 ja 3.12.2020. Kaupan toimiala on kuulemma muutoksessa. En ole itse huomannut muutosta. Silti vastaan: mitä voidaan tehdä suomalaisen kaupan alan "pelastamiseksi"?
Euroopan komission suunnitelma, Action Plan on VAT, tähtää lopulliseen ALV-järjestelmään EU:n sisämarkkinoilla. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2022 ja verkkokaupankäyntiä koskien jo tammikuussa 2021.
Lahjakorttien arvonlisäverotus yhtenäistyi EU:n alueella 1.1.2019. Maksua vastaan annetut lahjakortit voivat olla jatkossa joko luovutusseteleitä, yksikäyttöarvoseteleitä tai monikäyttöarvoseteleitä. Ilmaiseksi annetut lahjakortit ovat alennuskuponkeja, joita koskee omat sääntönsä.
Netinkäyttäjiä vuosikausia ärsyttäneet evästelaatikot jäävät pian historiaan, mikäli uutta EU:n sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta on uskominen. Asetus astuu voimaan 25.5.2018 yhtä aikaa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa.
Olen perehtynyt EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR) neljään otteeseen ja yhteensä yli sadan tunnin ajan. Mennään suoraan asiaan.
Kymmenen vuotta sitten joka kolmas suomalainen verkkokauppa lopetti toimintansa vuoden pituisen vertailujakson aikana. Verkkokauppojen määrän kasvu saavutettiin niin, että vastineeksi syntyi suuri määrä uusia verkkokauppoja: joka toinen verkkokauppa oli alle vuoden ikäinen.
Missä menee asiallisen markkinoinnin raja? Entä mikä on piilomarkkinointia? Netistä löytyy artikkeli jos toinenkin, mutta ei useinkaan perusteluja, miksi jokin on kiellettyä.
Toimituskulujen arvonlisävero on jatkuva keskustelunaihe vuodesta toiseen. Viimeksi sitä käytiin maaliskuun puolessa välissä Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmässä.